maanantai 21. marraskuuta 2011

Tallinnassa työkavereiden kanssa

Terveisiä Tallinnasta!

Käytiin viikonloppuna työpaikan ihanien naisten kanssa katsomassa Tallinnaa. Seura oli hienoa, sää suosi, ruoka oli hyvää ja ainakin mie näin Tallinnasta ihan uuden puolen: yleensä olen poistunut nopeasti laivasta vain kävelemään läpi Merekeskuksen tai Sadamarketin ja ehkä piipahtanut vanhassa kaupungissa.

Matkaan lähdettiin linja-autolla jo anivarhain. Ihana työkaveri oli ottanut mukaan kuohuvaa ja valmistanut meille aamun eväät, juustoja tykötarpeineen.

Lahden ylitykset sujuivat Tallinkin Starilla ja Super Starilla. Ei pahaa sanottavaa kummastakaan.

Hotellina meillä oli Park Inn Central. Hotellin sijainti oli oikein hyvä, mutta silti rauhallinen: meidän huoneeseen ei yöllä kuulunut yhtikäs mitään. Toisessa kerroksessa majailleet työkaverit valittelivat huonenaapureitaan, jotka olivat keskellä yötä kotiutuneet aikamoisella rytinällä, mutta sitähän nyt sattuu jokaisessa hotellissa. Huoneet olivat siistejä ja aamupala kunnollinen, tosin olisin kaivannut leivän päälle muitakin kasviksia kuin vain kurkkua ja suolakurkkuja. Hedelmiä oli kyllä sitten tarjolla useampaa sorttia.

Näkymää meidän huoneen ikkunasta sunnuntaiaamuna

Matkaan oli lähdetty aamulla viideltä, joten hotelliin päästessä väsytti jo aika lailla. Oltiin kuitenkin sovittu lähtevämme ilmaisbussilla Rocca Al Mare -ostoskeskukseen (jossa kukaan meistä ei ollut aiemmin käynyt), joten aikaa jäi vain kymmenen minuutin pikatorkkuihin. Piristivät nekin.

Bussin pysäkki oli parinsadan metrin päässä Viru-hotellilla. Vartin köröttelyn jälkeen oltiin perillä ja hajaannuttiin kuka syömään ja kuka kaupoille. Hinnathan tuolla olivat ihan Suomen tasoisia, ehkä himpun verran edullisempia mutta säästömielessä tuonne ei kannattane lähteä. Oli kuitenkin kiva päästä katselemaan vähän eri liikkeitä kuin kotikaupungissa tai koko Suomessa. Mukaan lähti muutamia vaatteita New Yorkerilta ja hiukan joulkoristeita.

Kuusessa oli koriste poikineen
Vähän perinteisempää jouluväriä
 Palattiin viimeisellä bussilla keskustaan, ja tunnelma oli täysi. Kaikki halukkaat mahtuivat kuitenkin kyytiin. Virulta jatkettiin vanhaan kaupunkiin ihastelemaan kauniita rakennuksia, harmi vain, että jouluvaloja ei oltu vielä sytytetty.

Piipahdettiin muutamassa herkkukaupassa ja matkamuistomyymälässä, mutta suurempia ostoksia ei kukaan tehnyt. Luettiin myös kiinnostuneina ravintoloiden ruokalistoja, koska ei oltu etukäteen päätetty, mihin haluttaisiin syömään. Pöytävaraus olisi kyllä ollut ihan viisasta tehdä jo etukäteen, koska Tallinnassa oli todella paljon pikkujoulun viettäjiä ja ravintolat olivat illalla hyvin täynnä.

Vanhasta kaupungista palatessa poikettiin vielä nopeasti Viru-keskuksessa, koska eräiden meistä piti ostaa illaksi sukkahousut. Virussa oli aika samat kaupat kuin Helsingissä, mutta sentään eri kuin meidän pienessä kotikaupungissa.

Hyvin nopean ehostautumisen ja vaatteiden vaihdon jälkeen hurautettiin takseilla vanhaan kaupunkiin, ja lähdettiin kyselemään pöytää Peppersack -ravintolasta, jonka ruokalista oli näyttänyt kiinnostavalta. Meillä ei ollut kovin suuria toiveita ravintolalle, riitti, että siellä olisi tunnelmaa ja että sieltä saisi pihviä ja kelvollista punaviiniä. Peppersack täytti siis toiveet, ja paljon enemmänkin.

Tarjoilija hivenen häkeltyi, kun kyseltiin pikkujoulukauden lauantai-iltana pöytää kahdeksalle. Odoteltiin baarissa hiukan aikaa, ja sitten meidät ohjattiinkin ravintolan neljänteen kerrokseen ruokailemaan. Miusta ravintola oli ihana: vaikka en oikein innostunut tarjoilijoiden keskiaikaa heikosti jäljittelevistä puvuista, niin sisustus oli hieno. Kattoparrut, ikkunat, kynttilänjalat ja huonekalut sopivat tyyliin, ja erityisesti ihastuin seinänvieruspenkkien tyynyratkaisuun, styroksipalloilla täytettyihin säkkeihin.

Talon viini oli hyvää ja iso viinilasillinen oli todellakin ISO. Myös ruoka oli erinomaista: mie söin naudanpihviä perunoilla, lämpimillä kasviksilla ja salaatilla, enkä ole varmaan koskaan saanut ravintolassa noin hyvin valmistettua medium -pihviä, miun mielestä se oli juuri sopivan kypsä. Mediumin tilanneet pöytäseuralaiset olivat miun kanssa samaa mieltä, mutta viereisestä pöydästä kuultiin parin suomalaisnaisen valittelevan, että pihvi oli liian raaka. Nooo, makuja on monia.  Meidän pöydässä kaikki olivat erittäin tyytyväisiä annoksiinsa.

Jälkiruuaksi otin valkosuklaa-mascarpone -moussea karpalokastikkeella, Vana Tallinn -liköörillä ja suklaakorilla (tosin kori taisi olla enemmänkin näkinkenkä?). Näitäkin kannettiin meidän pöytään useampi. Oikein hyvää oli, vain karpalokastike jäi miulta melkein kokonaan syömättä, mutta en yleensäkään oikein tykkää karpalosta.

Ja Peppersackissa oli aivan mieletön tunnelma! Ravintolan puolesta oli vatsatanssi- ja miekkailuesitys, mutta muillakin asiakkailla kuin meillä tuntui olevan oikein hyvä fiilis. Puheita pidettiin omalle pöydälle ja yleisesti kaikille, ja koko kerros hoilasi mm. lauluja "Koska meillä on joulu " ja "Pyörät ne pyörivät ympäri". Lopuksi noustiin seisomaan ja laulettiin erään puoluettaan innokkaasti edustavan ehdotuksesta "Maamme "-laulu. Eipä ole vähään aikaan ollut noin hauskaa missään!

Useamman tunnin ravintolaillallisen jälkeen lähdettiin vielä etsimään illan viihdykettä. Käytiin Virussa, mutta ei sitten kuitenkaan viihdytty, ja painuttiin omalle hotellille tanssimaan.

Seuraavana aamuna herättin kuka enemmän ja kuka vähemmän pirteänä aamupalalle, ja osa meistä lähti vielä pikaostoksille Viruun. Ostin suklaata joululahjaksi ja siskolle jotain pientä, mutta itselleni en löytänyt mitään.

Virulta palatessa poikettiin vielä Livikon viinakaupassa ostamassa juomia joulupöytään ja pimeitä iltoja piristämään.

Huoneet piti luovuttaa kahdeltatoista ja laiva lähti kahdelta. Kulutettiin aika hotellin ja sataman välille jäävässä pienessä kauppakeskuksessa, jossa oli mm. eläintarvikeliike (kuivattua mahaa ja possunkorvia koirille) ja ruokakauppa (ripsiväriä ja lisää suklaata).

Paluumatkakin sujui oikein mukavasti, ja kotona oltiin vähän yhdeksän jälkeen. Oli oikein hieno, hauska ja onnistunut matka! Miehen kanssa ehdittiin jo jutella, että voitaisiin lähteä joskus Tallinnaan hotelliyöksi, tai vaikka kahdeksi, että ehtisi nähdä paikkoja ihan kunnolla.

1. olipas sielä jo ihanan jouluisen oloista :) kivoja tommoiset pikku irtiotot arjesta.. lontoon reissua odottelen jo, kovasti :)

2. Erityisen kiva oli tutustua työkavereihin paremmin, meillä on ihania naisia työpaikalla. :) Onhan meillä ollut kaikenlaisia pippaloita, mutta tää oli ihan erilaista.

Ja Tallinna oli kyllä ihana. Jos vaikka kesällä tai ensi joulun aikaan kävisi uudestaan.

3. oi ku tunnelmallisia kuvia! :)

Kaikenlaiset kommentit piristävät päivääni!