torstai 5. tammikuuta 2012

Neljäs päivä Pariisissa: Notre Dame ja La Défense

Viimeisenä kokonaisena lomapäivänä lähdettiin tutustumaan lähemmin Notre Dameen, jota olimme ulkoapäin ihailleet jo monet kerrat.

Notre Damen piti avautua kymmeneltä, mutta se koskikin ainoastaan torneja ja kirkko oli auki jo aamuvarhain. Olimme kirkolla hiukan yhdeksän jälkeen ja kävimme ihastelemassa sisätiloja: ja niitähän riitti, kirkko on iso. Pienenä Notre Damen kellonsoittaja -elokuva teki miuhun suuren vaikutuksen, ja Disneyn veikot olivat tehneet ainakin jonkinlaista tutkimustyötä elokuvan tapahtumapaikoista, sen verran tutun näköistä oli.

Sisätilojen ihastelun jälkeen siirryttiin näköalatasanteelle ja torniin vievään jonoon, ja sijoituttiin suht hyvin: meidän edellä oli ehkä kahdeksankymmentä ihmistä. Sitten selvisi, että torniin pääsee kiipeämään kaksikymmentä ihmistä kerrallaan, kymmenen minuutin välein. Saimme siis odottaa melkoisen tovin omaa vuoroamme, ja ne, jotka olivat jonon viimeisinä kymmeneltä, saivat varmasti jonottaa pari tuntia.

Maisemat keskitasanteelta olivat upeat.  Matkalla sinne myös selvisi, miksi ylös pääseminen oli niin hankalan jonotuksen takana: huipulle asti on yli 400 porrasta, ja kiviset kierreportaat ovat kuluneet ja kapeat. Huipulla käyntiä ei suositeltu raskaana oleville eikä sydänsairaille, ja ymmärrän kyllä täysin, miksei.

Montmartre ja Sacre Coeur: tuonne mennään sitten seuraavalla reissulla

Keskitasanteelta pääsi myös kurkistamaan kirkonkelloja, ja sitten matka jatkuikin vielä ylöspäin. Maisemat olivat edelleen hienot, ja tornin huipulla kiertämällä Pariisia pääsi ihastelemaan jokaiseen ilmansuuntaan.

Alaspäin meno oli helpompaa, mutta voi jesta, kun niitä portaita olikin paljon...

Hyppäsimme metroon ja lähdimme käymään katsomassa La Défenseä ja Les Quatre Temps -ostoskeskusta. Meneminen oli helppoa, koska ostoskeskuksen alla sijaitsi yhden metrolinjan päätepiste.

Les Quatre Temps oli iso! Erityisesti vaatekauppoja oli runsaasti, ja jos olisimme tarvinneet vaatteita, olisi niitä ihan varmasti löytynyt. Muunlaisia liikkeitä ei sitten hirveästi ollutkaan, miua olisivat vaatekauppoja enemmän kiinnostaneet pienet sisustusliikkeet. Kävimme taas  Maisons du Mondessa, josta löysimme matkamuistoksi pienen kyltin. Kauppakäytävällä olleesta pienestä kojusta löysin käsilaukun, jonka ostamisessa mies miua yllytti.

Kävimme myös hiukan kävelemässä ostoskeskuksen ulkopuolella. Ympärillä oli valtavia toimistotaloja. Kaiken keskellä seisoi Grande Arche, joka on niin suuri, että Notre Damekin mahtuisi mahtuisi (korkeussuunnassa) sen sisään. Pariisin keskustan suunnasta sitä katseli Riemukaari.

Pariisin keskustassa on aika huonosti ruokakauppoja, joten hyödynsimme tilaisuutta ja kävimme Quatre Tempsissä valtavan suuressa ruokakaupassa ostamassa töihin hiukan ranskalaisia herkkuja tuliaisiksi ja kotiin hiukan hilloja. Ostimme myös valtavan pussin toffeekarkkeja, joita ehkä olisi voinut tuoda kotiinkin asti, mutta tuhosimme koko pussin illalla hotellilla, olivat sen verran hyviä...

Illalla sää oli hiukan sateinen. Kävimme syömässä ja kiertelimme matkamuistomyymälöissä, mutta emme löytäneet mitään keittiöpyyhettä erikoisempaa.

Seuraavana päivänä meillä oli iltalento takaisin Suomeen. Aamupäivän kiertelimme Saint-Louisin saarella ja poikkesimme muutamassa kaupassa Latinalaiskorttelissa. Huoneen luovutuksen jälkeen lähdimme vielä matkalaukkujen kanssa syömään, ja mie poikkesin Seinen varressa ostamassa eräältä kirjakauppiaalta ensimmäisenä päivänä näkemäni kartan: ja tästä me kaikki opimme, että jos reissussa näkee jotain kivaa, niin se pitää ostaa heti.  Tässäkin tapauksessa sellaista karttaa sai vain siitä yhdestä ja ainoasta kojusta, ja kauppias oli päättänyt pitää viikon aikana useamman vapaapäivän...