tiistai 3. tammikuuta 2012

Toinen päivä Pariisissa: Eiffel -torni, Champs-Élysées ja Sainte-Chapelle

Ensimmäinen aamu Pariisissa valkeni melko aurinkoisena. Otimme opaskirjan mukaan ja aloitimme viiden kilometrin pituisen aamukävelyn Seinen vartta Eiffel-tornille.

Opaskirjan mukaan ottaminen oli ehkä fiksuimpia tekojani. Kirjassa oli Pariisissa ilmaisjakopisteitä paljon paremmat kartat, ja oppaasta sai pitkin matkaakin hyviä ideoita. Myös tärkeän näköisten rakennusten tunnistaminen sujui oppaan avulla hieman paremmin.

Kävelimme siis Notre Damen kulmilta Eiffel-tornille, ja näimme matkan varrella mm. Louvren, Tuileriesin puiston, Musée d'Orsayn, Hôtel des Invalidesin ja aina välillä pieniä vilahduksia Eiffel-tornista. Lisäksi näimme paljon ihania, vanhoja taloja ja kiireisiä pariisilaisia aamulenkillä (shortseissa ja t-paidassa! Herrajumala, lämmintä oli ehkä kolme astetta). Pysähdyimme aina välillä kuvaamaan jotakin, joten kävelyyn meni hiukan alle puolitoista tuntia. Maisemat olivat upeat, ja suosittelenkin Eiffel-tornille kävelyä, mikäli on majoittunut Latinalaiskorttelin tienoille.

Pont des Arts

Eiffel-tornin lipunmyynti ja hissit aukevat puoli kymmeneltä. Olimme lippujonossa puoli tuntia ennen aukeamista, ja se oli hyvä aika: olimme ostaneet liput ja päässeet hissiin jo kymmenen minuutin kuluttua tornin aukeamisesta, mutta puolentunnin odottelun aikana jono meidän takana viisinkertaistui. Liput huipulle asti maksoivat alle 25-vuotiailta 11,80e /kpl.

Hissit

Ensin mentiin hissillä kakkostasolle, ja maisemat olivat huikeat. Huipulle asti meneminen alkoi jo hiukan epäilyttää ja ilmoitinkin jo kerran, että en kuitenkaan lähtisi huipulle asti: sinne kun on kakkostasolta vielä matkaa... Uskaltauduin kuitenkin hissiin asti.

Tornin kakkostasolta

Hissimatkan aikana pilvet olivat saartaneet tornin, ja valokuvista tuli aika onnettomia. Kaikki näytti pilviverhon lomasta katseltuna aika pieneltä. Kakkostasolla tornin huomasi huojuvan hiukan tuulessa, mutta huipulla sitä ei huomannut ollenkaan. Kauhean uskaliaasti en uskaltanut kaiteen yli kurkotella, tyydyin katselemaan maisemia hiukan lähempänä tornin runkoa...

Kakkostasolle palatessa piipahdettiin vielä yhdessä virallisista matkamuistomyymälöistä. Emme ostaneet mitään, mutta mustaksi maalattu tornin pienoismalli kieltämättä kiinnosti hieman. Hinta vain oli nelinkertainen maan tasalla myytyihin krominvärisiin pienoismalleihin verrattuna, melkein 40 euroa.

Maan tasolle päästyämme suuntasimme sillan yli Seinen toiselle puolelle Trocaderon puistoon ja Palais de Chaillotin portaille ottamaan kuvia tornista (ja hiukan myös itsestämme). Pilvien takia kuvista jäi puuttumaan tornin huippu... Trocaderossa oli myös joulumarkkinakojuja, tosin olimme liikkeellä niin aikaisin, että ne olivat vielä kiinni. Päätimme palata joku ilta katsomaan markkinoita ja Eiffel-tornia iltavalaistuksessa.

Kunninhimoisesti jatkoimme matkaa Riemukaarelle. Haimme vaihtelua elämään ja kuljimme kaarelle pienempiä katuja pitkin: maisemat muistuttivat jotakin Helsingin keskustan rauhallisempia katuja.

Tyydyimme ihastelemaan Riemukaarta maan tasosta. Miehessä herätti ihmetystä se, että kaaressa olikin neljä jalkaa - hän oli kuvitellut niitä olevan kaksi, ja mie en puolestani ollut uhrannut ajatusta koko asialle.

Lähdimme kävelemään pitkin Champs-Élyséeta. Poikkesimme Disneyn valtavan suuressa lelukaupassa ja päätimme, että sinne ei voi tulla lasten kanssa, piipahduksesta tulisi joko kallis tai itkuisa.

Syömässä kävimme nopeasti Quickissa. Hampurilasateria oli suht samanhintainen kuin mäkkärissä, mutta ai jesta kun oli hyvää! Mieheltäkin sujui tilaaminen hienosti melkein ranskaksi.

Käveltyämme aamun aikana noin kymmenen kilometriä, jatkoimme reissuamme Champs-Élyséeta pitkin Concorde -aukiota kohti. Matkan varrella oli taas jouluisia kojuja: matkaan tarttui kaulakoru. Kojuissa oli tarjolla pääosin erilaisia herkkuja, lämmintä viiniä ja jonkin verran koruja ja joulukoristeita.

Concorde-aukio

Tuilerien puisto on varmasti kesäisin oikein kaunis. Nyt se oli oikeastaan vain iso.

Louvren kulmilla näimme Jean d´Arcin patsaan.

Särkevin jaloin mutta silti kulttuurinnälkäisinä poikkesimme katsomaan Sainte-Chapellen kirkkoa. Kirkko sijatsee oikeustalon vieressä, ja ilmeisesti sen takia jouduimme jo ennen lippujonoa suht tiukkaan turvatarkastukseen. Olimme liikkeellä lounasaikaan ja ilmeisesti kaikki muut olivat syömässä, koska pääsimme hyvin lyhyillä jonotuksilla sekä turvatarkastukseen että kirkkoon.

Käynti Sainte-Chapellessa oli meille ilmainen, koska olemme molemmat vielä toistaiseksi EU:ssa asuvia alle 26-vuotiaita. Ranskan valtio tukee kiitettävästi nuorten kulttuurielämyksiä, sillä museot ja kirkot yms. olivat meille ilmaisia. Ainoa nähtävyys, johon jouduimme maksamaan sisäänpääsymaksun, oli Eiffel-torni, ja senkin hinnasta sai nuorena vähän alennusta. Notre Dame on ilmainen kaikille, ainoastaan torneihin pääsy maksoi yli 26-vuotiailta.

Hyvin ansaitun lepotauon jälkeen lähdimme vielä käymään Forum des Hallesissa hiukan ostoksilla - mikä Pariisin matka se sellainen on, johon ei kuulu edes hiukan kaupoilla kiertelyä?

Emme kumpikaan oikein pitäneet ostoskeskuksesta, kauheasti ihmisiä ja kaikilla valtaisa kiire - olisiko johtunut ostoskeskuksen alla olevista metropysäkeistä? Ostoskeskuksen parasta antia oli Maisons du Monde - sisustusliike, josta ostimme valaisimen. Les Hallesin alueella oli paljon mielenikiintoisen näköisiä pieniä liikkeitä, mutta päätimme lähteä takaisin Latinalaiskortteliin, kun mies miua yhdestä kaupasta odottaessaan pääsi todistamaan huumekauppaa...

Kävimme syömässä jälleen kivassa, pienessä ravintolassa, ja joimme hyvin ansaitut oluet. Jalat meinasivat sanoa sopimuksen irti kaikesta kävelystä, ja painuimme pehkuihin epäpariisilaisen aikaisin.

1. ihania kuvia ja hauska kuinka toi torni hukkui pilviin :D joko pilvet oli matalalla, tai sitten se torni on tooosi korkea :D

sielä lontoossakin popula veti t-paidassa ja sortseissa lenkkejä, asteita sieläkin oli alle 10... aika hurjaa, itsellä oli kaulaliina ja hanskat :D

2. Ja se tosiaan hukkui ihan sinä aikana, kun me noustiin hissillä kakkostasolta huipulle.

Lenkkeilijöitä oli hauska seurata, kun vierellä tallaili toppatakkeihin ja karvalakkeihin sonnustautuneita japanilaisia. Ja muuten ne turistit, joilla oli kaikista vähiten päällä, olivat brittejä! Onkohan niillä jotenkin lämpimämpi veri...? :D

3. Onpa kiva lukea teidän matkasta. Mielenkiinnolla ja ehkä vähän kadena lueskelen, kun viime kesänä kovasti suunnittelin matkaa Pariisiin vuoden vaihteen tienoille, mutta reissu ei sitten koskaan toteutunut..Eiköhän me se reissu vielä joskus tehdä! :)

4. Suosittelen kyllä Pariisia lämpimästi! :) Mukavaa, jos miun kirjoituksista on ollut iloa!

Kaikenlaiset kommentit piristävät päivääni!