perjantai 3. helmikuuta 2012

Bulgaria, elokuu 2011

Eilisen pakkasvuodatuksen jälkeen kävin katselemaan edellisen kesän kuvia. Niissä sentään näyttää lämpimältä.

Viime elokuussa kävimme miehen kanssa Bulgarian Kultahietikolla. Ja aina kun kerron näin, miulle tulee jostain syystä kauhea tarve puolustautua:  meillä oli viime kesänä kummallakin vain viikko lomaa (onneksi edes yhtä aikaa), ja rankan työkesän jälkeen tahdottiin johonkin reissuun. Vaatimuksina oli ainoastaan, että matkalle pitää päästä halvalla, ruoan pitäisi olla hyvää ja lennon on lähdettävä tiettynä päivänä, että ehditään ajallaan taas töihin.

Omaksikin ihmeeksemme päädyimme sitten Bulgariaan.

Tiesimme Bulgariasta etukäteen, että siellä olisi lämpimämpää kuin Suomessa, mutta viileämpää kuin Turkissa. Ja että ruoka ja viinit olisivat hyviä. Vaatteiden luvattiin olevan halpoja, eikä tarvitsisi tinkiä. Niin, ja tottakai tiedettiin, että Bulgariassa myös alkoholi on halpaa, ja että Pohjois-Euroopan nuoriso suuntaa lomakohteisiin bilettämään.

Reissu oli rentouttava. Ruoka todellakin oli hyvää, samoin viinit. Sää suosi, lämmintä oli joka päivä noin 25 astetta. Sadetta oli muutamana iltana ja kerran päivällä, mutta eipä se meitä haitannut. Bulgarialaiset olivat ystävällisiä, tinkiä ei todellakaan tarvinnut, eikä bilekulttuuri häirinnyt meitä rauhallisemman loman viettäjiä: tietysti sisäänheittäjät iskivät meille kouraan drinkkilippuja ja jonain yönä hiukan humaltunut yläkerran asukas yritti useampaan otteeseen änkeä meidän hotellihuoneen ovesta sisään, mutta muuten saatiin olla oikein rauhassa.

Reissu oli niin rentouttava että se oli oikeastaan tylsä. Kultahietikko on lomakohde, jossa ei ole lainkaan paikallisasutusta, vaan se on erotettu muureilla muusta maailmasta. Alunperin paikka oli kommunistisen puolueen isojen kihojen lomakohde: sinne pääsi lomalle tehtyään puolueelle palveluksia. Muistona näistä ajoista hotellien välistä löytyi ruohikoittuneita kukkapenkkejä ja tyhjillään olevia suihkulähteitä. Oikein mitään nähtävää tuolla ei ollut, eikä tehtävääkään (sen bilettämisen lisäksi): alueella oli maailmanpyörä ja minijuna turisteja viihdyttämässä, muuten aikaansa saattoi kuluttaa ottamalla aurinkoa, istumalla ravintoloissa tai kiertämällä ostoskaduilla, joiden anti tuli tutuksi ensimmäisen päivän aikana.

Eräänä päivänä tehtiin retki läheiseen Varnaan. Siellä oli ihan mukava käydä ostoksilla, tavaravalikoima oli suurempi kuin Kultahietikolla ja hinnat olivat vielä niitäkin edullisempia. Ostin itselleni muutamat farkut (20e/pari) ja paitoja (n. 5e/kpl, hupparit kympin luokkaa). Mies osti hyvälaatuiset kävelykengät 25 eurolla ja muutaman t-paidan.Se ilahdutti, että Varnassa oli tarjolla ihan "tavallisia vaatteita" eikä mitään piraattitavaraa.

Ja kyllä jotain ostettavaa löytyi myös ihan rantakohteestakin, joitain vaatteita ja laukkukin, kun tarpeeksi kauan kaivoi kaikenlaisen piraattitavaran ja roinan seasta. Koruja olisi ollut kaupan vaikka kuinka paljon, mutta niiden suhteen järki pysyi kädessä.

Meidän päivämme kuluivat lähinnä kävellen pitkin ja poikin lomakohdetta, kierrellen kauppakadut useamman kerran ja istuen ravintoloissa. Hotellin uima-altaan äärellä käytiin varmaan joka päivä, mutta mies ui ehkä kerran ja mie kolmesti: altaan vesi oli todella kylmää. Yhtenä päivänä pakattiin reppuun pyyhkeet ja bikinit ja lähdettiin rannalle, muttei sitten kuitenkaan jääty sinne. Bulgarian rannat ovat paljon kapeampia ja täydempiä kuin esimerkiksi Turkin Sidessä, eikä ruuhkaan huvittanut jäädä, kun meressä uiminen ei ollut meille mitenkään tärkeää. Kultahietikon minijunan ja maailmanpyörän kävimme myös kokeilemassa, ja ihan mukavaa oli molemmista: oli kiva nähdä maisemia muutenkin kuin jalkaisin. Ja yhtenä lomapäivänä tosiaan kävimme Varnassa tekemässä ostoksia oikein antaumuksella.

No, millaista siis oli? "Ihan mukavaa". Pääsimme irti arjesta, edullisia vaateostoksia tuli tehtyä, saimme hyvää ruokaa, näimme uuden maan ja ehdin lukea useamman kirjan. Kuitenkin aika paljonkin jäi puuttumaan: tuollaiset tekemällä tehdyt lomakohteet eivät ilmeisesti ole meitä varten. Paikan epäaitous ahdisti, eikä tekemistä tosiaan ollut paljon, jos iltojaan ei halunnut viettää vaahto- ja rantabileissä. Toisaalta, eihän sitä lomalla aina tarvitse olla mitään tekemässäkään.

Lähtisinkö uudestaan Bulgariaan? Mietimme sitä jo loman aikana. Kahdestaan emme sinne enää lähde, paikalla ei ollut meille paljoa annettavaa. Toisaalta ruoka ja edulliset ostokset ilman tinkimistä olivat mieluisia, ja sääkin oli kesäisempi kuin Suomessa: jos siis joku kaveri tai sukulainen ehdottaisi meille yhteismatkaa Bulgariaan, niin varmaankin lähtisimme.

1. Me olemme muuten pariin kertaan miettineet matkaa Bulgariaan. Esteenä on vain aina ollut se, etteipä melkein kukaan suosittele sinne menemistä juuri siksi, kun se on vain ja ainoastaan tehty turisteja varten. Silti minua edelleen kiinnostaisi nähdä kyseinen kohde. :D

2. Kyllä myö joskus lähdetään sinne isommalla porukalla.Jos vaikka ensivuonna......

3. A, kaikkiallahan sitä kannattaa käydä, aina se on kokemus! :D Ja mie uskon, että hyvässä seurassa ja avoimella mielellä missään ei voi olla ihan kamalaa. Ei Bulgariassakaan ollut, siellä ei vain ollut "meidänlaista".

"Anonyymi", katsotaan ensin, selvitäänkö hengissä ja väleissä tän vuoden reissusta. :D Mutta voitaisiin kyllä yhdistää siun juhlat ja J.:n valmistuminen.

Kaikenlaiset kommentit piristävät päivääni!