maanantai 25. elokuuta 2014

Kuukausi ilman kahvia

Heippa, aamukahvi. Heihei, cappuccino kahvilassa. Nähdään syyskuussa, jälkkäriespresso!

Osana uudenvuodenlupaustamme tervemmästä vuodesta vietämme nyt elokuussa kahvitonta kuukautta. Fiksu valinta heti kesäloman jälkeen, tiedetään, mutta joka kuussa on ne omat haasteensa.


Olen helposti koukuttuva ihminen enkä siksi harrasta tietokone- tai rahapelejä: alan nähdä niistä unta vaikka pelimäärät pysyisivät järjellisinä, ja varmaan pitemmän päälle eivät pysyisi. Paras pysytellä siis kokonaan erossa. Siksi en oikein tykkää olla edes lievästi koukussa yhtään mihinkään, ja vaikkei jokin, esimerkiksi kahvi tai karkit, varsinainen ongelma olisikaan, olen pitänyt jälkimmäisestä lakkoja ja vieroituskuureja ennenkin. En halua koukuttua.


Kahvinkulutusta en ole koskaan mieltänyt ongelmaksi: juon pienen kupin aamulla ja kupin päivällisen jälkeen, joskus päivään mahtuu kolmas kupillinen kylässä tai kahvilassa. Ja jos kahvia ei ole tarjolla, juon ihan tyytyväisenä teetä tai jotain muuta. Meillä on teetä aina kotona ja jos mies ottaa iltakahvin, keittelen mie itselleni teetä.

Ja tämä kahviton jo-melkein-kuukausi on mennyt hyvin. Ensimmäiset kaksi päivää olo oli vähän nuhju ja päätä särki lievästi, mutta takana oli myös yksi huonosti nukuttu yö ja hellepäivä. Osaan lievää särkyä oli varmaan osuutensa kahvinkaipuullakin. Kahvia ei ole varsinaisesti tehnyt mieli, mutta noh, kahvilassa olisin paljon mieluummin ottanut jonkin erikoiskahvin kuin jääteetä tai ällömakean kaakaon: kahvi olisi kruunannut viikonlopun kakkupalan.



Koska mieskin on tässä mukana, hankin meille uuden teenhaudutuspannun: siinä on jättikokoinen teepallo ja santsikuppikin hautuu samalla. Taas yksi tavara, joka ei ehkä olisi ihan niin tarpeellinen, mutta irtotee on hyvää ja meillä on sitä kaapissa useampi avattu pussillinen. Meillä juodaan vähän kaikenlaista: maustettua vihreää teetä ja rooibosta kuluu varmaan eniten, mutta on meillä jotain mustaakin teetä. Perusliptoniakin pystyn juomaan, mutta noh, nauttisiko siitä oikeasti kukaan?



Oletteko te vieroittaneet itseänne mistään? Miltä kuulostaisi kuukausi ilman kahvia?

18 kommenttia:

  1. Hihi, samat ajatukset tuosta perusliptonista, uppoaa kyllä, mutta että makunautinto? ;)

    Täällä ollaan oltu ilman kahvia n. 14 viikkoa, sattuneesta syystä :) Päätin tällä kertaa skipata sen infernaalisen närästyksen, joka vaivasi viime raskaudessa, ja oikeasti tuo kahvin poisjättö on auttanut! Närästänyt on toki, muttei missään nimessä läheskään niin paljon kuin viimeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie olin alkuraskauden juomatta kahvia (koska yöööök), mutta palasin sitten kuppiin päivässä.

      Jes, onnittelut karmeimman närästyksen välttämiseltä! :)

      Poista
  2. Eipäs yhtään morkata siellä perusliptonia tai mustaa teetä! Mä olen nimittäin juuri niiden ystävä. Kyllä olen yrittänyt lipittää niin vihreää kuin valkoistakin, rooibostakin. Mutta minkäs sille voi, musta tee hunajan kera on mun juttu :)

    (On muuten hieno tuo teenhaudutuspannu!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännä kuulla! Teenjuojakavereiltani olen kuullut, että perusliptonin tarjoaminen on verinen loukkaus, mutta makuja on siis ilmeisen monia. :D

      Poista
  3. Voi vitsi, mä oon niin riippuvainen kahvista et mullekin tekis hyvää pitää pieni breikki siitä :D jos aamulla en saa kahviani, koko päivä tuntuu menevän ihan mönkään.
    Tää teidän "joka kuukaudelle uusi haaste" on mielestäni loistava idea :) ensi vuonna mekin voitaisiin miehen kanssa kokeilla tätä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri tuon tunteen mie haluan välttää, en tykkää että kupillinen mustaa nestettä määrittää päiväni. :D

      Tää on ollut kyllä kiva tapa, ei ehdi kyllästyä kun joka kuukausi pitää tsempata jossain uudessa!

      Poista
  4. Olen elämäni aikana vieroittanut itseni vaikka mistä! Lihasta, suklaasta, pullasta jne. Uusin on just nimenomaan tämä kahvi. En juonut sitä kyllä kuin aamuisin pari isoa mukillista, koska muka ilman kahvia ei vaan herännyt. Sit kyseenalaistin koko kahvin vain tapana ja Loppiaisen aikoihin lopetin joka aamuisen kahvin juonnin. Kolme viiva viisi ekaa päivää olivat tunkkasia ja unisia, päänsärkyäkin esiintyi, mutta sitten helpotti enkä enää edes osannut kaivata aamu kahvia. Tuon jälkeen en ole aamu kahvia juonut enkä kahvia oikeastaan muutenkaan. Joskus harvoin kylässä tai kahvilassa, mutta nekin kerrat ovat laskettavissa yhden käden sormilla. :) Suklaasta ja lihasta oli helppo irtaantua, kun en edes liiemmin tykännyt niistä. Tää kahvi paini ihan eri sarjassa. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suklaasta irrottautumisessa miulla olisikin hommaa. En syö suklaata edes joka viikko, mutta jos sitä on, niin hups, sinne meni puoli levyä. :P

      Onnea kahvista vieroittumiseen!!

      Poista
  5. Mä nykyään juon kans yleensä vaan aamukahvin, sitten jos tulee vieraita tai itse meen kylään niin toisen kupin :) Kahviton kuukausi ei kuullosta pahalta enkä usko että tuottaisi ongelmia. Ennen oli toisin, mutta kroppa lakkasi sietämästä kahvia joten oli pakko lopettaa. Raskauden puolivälistä aloitin uudelleen varovaisesti ja tällai oon ajatellut jatkaa ettie käy hullusti taas.

    Mä oon koittanut opetella teen juomista, mutta se on aina vaan niin pahaa, että ei tuu mitään ;( Jäätee kyllä maistuu, mutta ainakin noi pussiteet (etenkin se perus liptoni) .... hyi ! :D

    Pitää vielä kompata Neaa, että tää teidän kuukauden haaste homma on ollut aivan ihana idea. Miten te oikein keksitte joka kuukaudelle oman? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile rooibosta tai maustettua vihreää teetä, kaupasta saa oukein näppäriä pussisekoituspaketteja joilla testailla. :) Tee voi olla myös tosi hyvää!

      Me istuttiin uutena vuotena alas ja mietittiin yhdessä, missä meistä toisella tai kummallakin voisi olla petrattavaa. Kaikille kuukausille ei ollut mitään valtaisan isoa juttua, eikä niin haluttukaan. Tää on kyllä ollut kiva tapa kokeilla uutta ja vahvistaa hyviä tapoja!

      Poista
  6. Mä en kahvia oo ikinä juonukkaan. Tai siis olen juonut kupposen sillon tällön ja vieläkin kylässä/juhlissa jos ei oo muuta, niin voin kahvia juoda. Jos taas on muutakin tarjolla niin otan teetä/limua tai vaikkapa mehua.
    Mä oon teen litkijä, juon yleensä aamulla teetä sekä illalla.

    Itteni oon vierottanu tupakasta, oikeestaan jo vaikka kuinka monetta kertaa. huoh. Molemmilla kerroilla kun oon tullu raskaaks, polttaminen on loppunu seinään. tyhmänä sen jälkeen se on taas tullu alotettua jossain vaiheessa, välillä säännöllisemmin ja välillä epäsäännöllisemmin. Nyt kuitenkin taas lopetus menossa, tai voi kai sanoo että oon jo lopettanut kun ollu polttamatta hyvän aikaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, toivottavasti tämä tupakkavieroittuminen olisi nyt se viimeinen! Itse en koskaan mennyt opettelemaan sitä tapaa, onneksi - sen lopettaminen on ilmeisen työn takana. Hatunnosto!

      Poista
  7. Hui kamala! Musta tuntuu, että nykyään en pystyisi ilman kahvia pystyssä päivääkään. En kyllä ymmärrä miten ihmeessä selvisin pojan vauva-ajan ilman kahvia?! Vasta viime vuoden puolella on tullut tällänen riippuvuus, että vähintään kaks kertaa päivässä on pakko ihan pakko saada kahvia! :D No mutta itse ainakin oon ihan hyväksynyt itselleni tän ainuan riippuvuuden mikä mulla koskaan on ollut :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa, jokaisella on tosiaan oikeus omiin pieniin riippuvuuksiinsa. :D

      Poista
  8. Hih, minä en onneksi ole koskaan oppinut juomaan kahvia, joten siitä ei sentään tarvitse vieroittautua. Karkki- ja herkkulakkoja on sitten tullut pidettyä sitäkin enemmän. :)

    Sulle on haaste blogissani. :)

    VastaaPoista

Kaikenlaiset kommentit piristävät päivääni!